"Jedným z nich je trasa v dĺžke takmer štyroch kilometrov, spájajúca
naše mesto s obcou Hniezdne. Ide o časť historicko-kultúrno prírodnej
cesty okolo Tatier, konkrétne je to jej druhá etapa. Projekt sme
realizovali s poľskými partnermi, pričom na slovenskej strane sa
preinvestovalo viac ako 400.000 eur," priblížil Solár. V rámci
transeurópskej cyklistickej trasy EuroVelo11 sa v Starej Ľubovni
vybudoval aj takmer dvojkilometrový cyklochodník smerom na obec
Chmeľnica. Pribudol tam tiež cykloprístrešok s nabíjačkou na
elektrobicykle. V tomto prípade boli celkové výdavky vo výške 316.000
eur. Trasa slúži verejnosti už viac ako dva roky.
Okrem toho sa podarilo takmer za 110.000 eur vybudovať cyklistickú
infraštruktúru aj pre horskú cyklistiku. V katastri mesta postavili
štyri nové "singletraily" nad Ľubovnianskym hradom v dĺžke 5,5
kilometra. Vytvorili aj mobilnú aplikáciu a vypracovali interaktívnu
elektronickú mapu horských cyklotrás.
"Lodenicu na brehu rieky Poprad sme slávnostne otvorili v roku 2021,
náklady na jej výstavbu dosiahli 55.000 eur. Cieľom je v spolupráci s
poľskými partnermi zatraktívniť splav, ktorý by mohol byť zaujímavým
produktom cestovného ruchu aj tu, u nás," upozornil prednosta. Lodenicu v súčasnosti prevádzkuje tamojšie centrum voľného času.
Jednou z finančne najnáročnejších investícií v Starej Ľubovni bola
rekonštrukcia mestskej plavárne približne za 4,2 milióna eur. V tomto
prípade samospráva získala časť prostriedky aj z fondov EÚ, konkrétne na
desať vrtov, ktoré spolu s tepelnými čerpadlami vyhrievajú celý objekt.
"Na streche sú tiež solárne a fotovoltické panely, ktoré slúžia na ohrev vody,"
doplnil Solár. Samospráva ráta s tým, že sa vďaka tomu podarí výrazne
znížiť energetickú náročnosť stavby a rátajú s úsporou na úrovni 60
percent.
Vďaka eurofondom nedávno v meste zrekonštruovali aj dva vnútrobloky v
celkovej hodnote takmer 1,3 milióna eur. Na sídlisku Západ vďaka tomu
pribudlo hokejbalové, multifunkčné a basketbalové ihrisko a tiež fitness
zóna. V ďalšej časti sídliska vybudovali workout zónu, petangové
ihrisko, chodník na boso a zelenú plochu so stolným tenisom.
"Chceme ďalej budovať cyklistickú infraštruktúru, keďže sa ukazuje
ako efektívna forma dopravy a tiež zaujímavý produkt cestovného ruchu. V
rámci EuroVelo11 chceme budovať južnú trasu smerom na Novú Ľubovňu, po
jednom alebo možno aj oboch brehoch potoka Jakubianka," priblížil ďalšie plány Solár s tým, že zrevitalizovať chcú i ďalšie vnútroblokové priestory v meste.